وزیر بهداشت:

با بحران جمعیتی روبرو می باشیم

با بحران جمعیتی روبرو می باشیم

به گزارش کونفه، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه با بحران جمعیتی روبرو می باشیم، اظهار داشت: اگر مشکلات جمعیتی را در کانون توجه قرار ندهیم، ایران به پیرترین کشور دنیا طی سالهای آینده تبدیل می شود.


به گزارش کونفه به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در آیین افتتاحیه «نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت» که بامداد امروز، سه شنبه، ۲۰ شهریور ماه در مرکز قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد، اظهار نمود: مبحث سلامت مادران و جوانی جمعیت از اهمیت فروانی برخوردار می باشد. ۷۳ ماده قانونی در ارتباط با مبحث جوانی جمعیت تدوین شده که بخش عمده آن بر عهده وزارت بهداشت است.
وی با اشاره به اینکه مبحث جمعیت با مسائل گوناگونی گره خورده، اضافه کرد: مبحث سلامت مادران و همینطور افزایش جمعیت با مسائل گوناگونی مانند مسائل اقتصادی، سالمندی، اجتماعی و فرهنگی گره خورده است.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نظام بهداشتی کشور به واسطه گستردگی این حوزه با مسائل مختلفی مواجه می باشد، اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد از مشکلات نظام سلامت در خارج از نظام سلامت شکل می گیرد. اگر برای حل مشکل به مبحث هم افزایی توجه نکنیم، نمی توانیم مسائل را حل نماییم.
ظفرقندی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰هزار نفر در تصادفات جان خویش را از دست می دهند، اظهار داشت: اغلب کسانی که در تصادفات جان خویش را از دست می دهند جزو جمعیت جوان هستند. مبحث تصادفات در کانون توجه قرار گرفت و با هم افزایی توانستیم میزان مرگ ومیر ناشی از تصادف را به ۱۴هزار مورد برسانیم. باآنکه تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات کاسته شده بود اما میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات طی ۳ سال قبل باردیگر افزوده شد و به ۲۰هزار نفر رسید.
وزیر بهداشت اضافه کرد: برای حل مسائل و مشکلات حوزه تروماها باید مسائلی مانند ایمنی خودرو ها و جاده ها در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه مبحث جمعیت یک مبحث ملی است، اظهار نمود: مجموعه نظام کشور باید همگی در کنار یکدیگر قرار گیرند و با نگاه سیستماتیک برای حل مسائل جمعیت عمل نماییم. نگاه به مبحث کاهش جمعیت به شکل سیستماتیک بود اما به خوبی مدیریت نشد. در مقطعی از زمان، تصمیم بر این بود که سیاست کنترل جمعیت اجرا شود اما به خوبی اجرا نشد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه جمعیت گرفتار چالش هستیم، توضیح داد: تعداد مادران ایرانی کم است و به همین میزان هم فرزندآوری کاسته می شود. باز هم تاکید می کنم مبحث حل مشکلات جمعیت باید سیستماتیک باشد و تمام مجموعه های اثرگذار در این عرصه پای کار آیند و نقش خویش را ایفا کنند.
ظفرقندی با اشاره به اینکه با بیان این که با بحران جمعیتی روبرو می باشیم، اضافه کرد: اگر مشکلات جمعیتی را در کانون توجه قرار ندهیم، ایران به پیرترین کشور دنیا طی سالهای آینده تبدیل می شود.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حضور زنان در مجامع علمی کشور افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: باآنکه میزان حضور زنان در مجامع علمی افزایش پیدا کرده است اما این مورد می تواند با نقش مادری آنها تداخل ایجاد نماید و در همین رابطه مردان دارای وظایف گوناگونی برای حل این مورد هستند و باید به حل آن توجه نمایند.
وی با اشاره به اینکه از منظر سقط جنین دارای آمار خوبی نیستیم، اظهار داشت: این مورد از نظر فقهی، اجتماعی و بهداشتی دارای اهمیت است و باید با اقدمات مساعد از لجام گسیختگی این حوزه جلوگیری نماییم.
ظفرقندی با اشاره به اینکه مجموعه های مختلفی مانند رویان در حوزه درمان ناباروری فعالیت می نمایند، اظهار داشت: درمان ناباروری باید به شکل سیستماتیک اجرا شود؛ اقدامات مناسبی برای درمان ناباروری در بعضی استان ها شکل گرفته اما وضعیت درمان ناباروری در بعضی استان ها نامساعد است. درمان ناباروری باید به شکل سیستماتیک باشد؛ یعنی این که بهورزانی که در روستاها فعالیت می نمایند تا سطوح بالا برای درمان ناباروری اقدام نمایند.
وزیر بهداشت در رابطه با زایمان طبیعی هم تصریح کرد: اقدامات باید به نحوی باشد که یک مادر به هنگام زایمان طبیعی لحظات خوشایندی را تجربه کند.




منبع:

1403/06/20
11:36:06
5.0 / 5
88
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , پزشك , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لینک دوستان كونفه
کونفه