هر خبری را از هرجایی باور نكنیم
كونفه: این روزها اخبار مختلفی در رسانه ها و فضای مجازی درباره فعالیت ویروس كرونا، تعداد مبتلایان به این ویروس و كشته شدگان ناشی از آن خوانده و شنیده می شود؛ بعضی از این اخبار واقعا ترسناك به نظر می رسند و برخی نیز حاوی اطلاعاتی هستند كه ممكنست خیلی درست نباشند؛ به راستی ویروس كرونا چقدر قابل انتقال بین انسان و حیوان است؟
انتقال اطلاعات درباره موضوعات مختلف همچون اخبار و داده های تازه همیشه با اغراق هم راه است. البته استفاده از دروغ های آماری یا سوء استفاده از آمار را نیز باید به آن اضافه كرد.
اخباری كه گاهی بسیار ترسناك و در بعضی مواقع با جذابیت هم راه است، برخی از سیاستمداران نیز برای توجیه عملكرد خود و تخریب رقیب از سوءاستفاده های آماری استفاده می نمایند. این موارد درباره ویروس كرونا و شیوه انتقال آن نیز مطرح است. تا كنون هیچ كدام از اطلاعات رسیده در باره این ویروس بطور صددرصدی اثبات نشده و حتی تولید این ویروس در آزمایشگاه و موضوع بیوتروریسم نیز مطرح است.
وظیفه دو سازمان جهانی بهداشت یعنی (WHO) و سازمان بهداشت دام جهانی (OIE) تمام بیماری های حیوانات را كنترل می كنند. در مورد موضوع بیماری های مشترك بین انسان و حیوان باید این مسئله را در نظر گرفت كه توسط سازمان های WHO و OIE اشتراك آن بین انسان و حیوان و برعكس اثبات شده باشد و آیا بیماری در گونه های مختلف حیوان نیز قابل انتقال است یا خیر؟
كروناویروس، ویروس جدیدی نیست، حتی اگر بسیاری از افراد نام آنرا هم تا پیش از این نشنیده باشند اما خیلی از پزشكان، دامپزشكان و میكروب شناسان با آن آشنایی دارند و سال های بسیاری است كه این ویروس را می شناسند. با این توضیح كروناویروسی كه در شترهای جاسك دیده شده با كروناویروسی كه از كشور چین شروع شده متفاوت می باشد، همانطور كه حالا ممكنست هزاران گربه شهری در تهران به ویروس كرونا آلوده باشند و كروناویروس گربه بیماری ای به نام FIP به وجود می آورد كه سبب تورم در شكم حیوان و حتی مرگ آن می شود.
كروناویروس در گذشته وجود داشته و كنترل نیز شده است و حتی سبب بیماری انسان ها نیز می شود اما باید بین سواد رسانه ای و كرونا ویروس ارتباط برقرار كرد، متاسفانه برخی خبرگزاری ها و منابع خبری به صورت مغرضانه خبرهای مربوط به كروناویروس را در كنار بیماری كروناویروس چینی برای جذب مخاطب قرار می دهند.
بیشتر رسانه ها برای جلب مخاطب و بسیاری دلیلهای دیگر، به سمت اخباری می روند كه بار منفی آن نمود بیشتری داشته باشد. شاید به همین خاطر است كه خیلی از روانشناسان برای پیش گیری از افسردگی سفارش می كنند كه مردم اخبار را به صورت همیشگی پیگیری نكنند.
بسیار طبیعی است كه اخبار منفی سریع تر منتشر می شود و متاسفانه رسانه ها نیز از این روش استفاده می نمایند و در بعضی مواقع از تاكتیك ترس برای افزایش جذب مخاطب بهره می برند. شاید بنا بر این است كه بنگاه های خبری بدون دریافت پول اطلاعات خبری را در اختیار مخاطب قرار می دهند تا در كنار آن بتوانند خبرهای مورد نظر را در امتداد اهداف خود به مخاطب منتقل كنند.
بنابراین باید در كنار شنیدن اخبار به سواد رسانه ای خود نیز رجوع نماییم تا بدانیم چه خبری را از چه منبعی دریافت می نماییم و این منبع چقدر برای انتقال خبر صلاحیت دارد؟اگر چه داشتن سواد رسانه ای كار سختی است و نمی توان به راحتی رسانه ای را راستی آزمایی كرد. هر چند با كمی تمرین شاید تا اندازه ای بتوان از مهارت كسب اخبار برخوردار بود.
درانتها دانستن این مساله خالی از فایده نیست كه بدانیم قرار نیست با شیوع كرونا ویروس زندگی ما مختل شده و كارهای خودرا تعطیل نماییم. بلكه باید بیاموزیم كه چگونه با این مسئله كنار بیاییم تا كمترین لطمه را ببینیم.
یكی از این راهكارها شاید این باشد كه نباید در انتشار خیلی از این اخبار فعالیتی داشته باشیم و بدون آگاهی كافی آنها را منتشر نماییم برای اینكه خیلی از این اخبار تنها سبب افزایش استرس و تشویش و ناراحتی می شود و به همان اندازه كه تصور می نماییم می تواند مفید باشند به همان اندازه می توانند موجب از دست رفتن آرامش ذهن و خیال ما شوند.
بدین سبب بهتر است همگی در افزایش سطح سواد رسانه ای خود بكوشیم و هر خبری را از هر جایی باور نكنیم.
* دامپزشك
۴۷۴۷
منبع: كونفه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب