شناسایی ۴۷ گلوگاه سیلابی در پایتخت
به گزارش كونفه سیلاب شیراز و خوزستان كه رخ داد، شاهد بارندگی های زیادی هم در تهران بودیم و بنابراین همه شهروندان بیم آنرا داشتند كه مبادا سیلاب تهران را هم در برگیرد؛ اما با این كه در یك روز سطح آب در بعضی كانال ها به شدت افزایش یافت اما سیلی در تهران جاری نشد، همان زمان مسؤلان شهرداری تنها دلیل عدم جاری شدن سیلاب را شبكه مدیریت آب های سطحی و پاكسازی مسیل ها اعلام كردند، حالا مدیرعامل خاكریز آب شهرداری تهران كه وظیفه ساخت شبكه آب های تهران را دارد می گوید كه به اندازه طول بزرگراه های تهران، شبكه آب های سطحی در زیر پایتخت بوجود آمده است.
حبیب پوش پارس در گفتگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت آمادگی تهران در مقابله با سیلاب احتمالی اظهار نمود: تهران در بستر سیل قرار دارد و از آنجایی که در تهران شاهد اختلاف شیب زیادی هستیم وقوع بارندگی های شدید در شمال تهران هر لحظه امکان دارد باعث ایجاد سیلاب در پایین دست شود و این در شرایطی است که تهران هفت رود دره دارد که خطر سیلاب را زیاد می کند و بنابراین تهران همواره در معرض خطر سیلاب قرار دارد.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان این که در دهه ۶۰ سیلاب در گلاب دره و تجریش صدمه جانی و مالی زیادی به شهر تهران وارد کرد، اظهار داشت: بعد از وقوع این سیلاب شهرداری در جهت مدیریت سیلاب تهران با بانک جهانی مذاکره کرد تا وامی برای بهسازی مدیریت سیلاب در تهران دریافت کند و بنابراین یک شرکت برپایه مدل تجارت آزاد که همان شرکت خاکریزآب است در جهت اجرای طرح جامع مدیریت آب های سطحی تهران تشکیل شد.
پوش پارس با بیان این که براساس طرح جامع مدیریت آب های سطحی باید ۶۹۷ کیلومتر شبکه سیلابی در تهران اجرا شود که ما هم اکنون در گام ۵۳۰ کیلومتر قرار داریم، گفت: در سال های اخیر اقدامات مستمر و درستی در جهت تکمیل شبکه آب های سطحی تهران اجرا شده است.
به اندازه بزرگراههای تهران شبکه مدیریت سیلاب داریم
وی افزود: به زبان ساده تر باید بگویم که هم اکنون در شهر تهران ۵۲۰ کیلومتر اتوبان داریم و این در شرایطی است که ۵۳۰ کیلومتر شبکه مدیریت جمع آوری آب های سطحی داریم و به عبارت ساده تر به اندازه بزرگراه های تهران در زیر پایتخت شبکه مدیریت سیلاب بوجود آمده است.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان این که شبکه اصلی مدیریت آب های سطحی هم اکنون ۵۳۰ کیلومتر است اما شبکه فرعی که شامل جوی های آب محلی هم می شود ۱۰ هزار کیلومتر است، اظهار داشت: خیلی از این مسیل ها مثل جاجرود یا ابوذر روباز هستند؛ اما برخی کانال ها هم سرپوشیده هستند و جالب است که بدانید در اعماق ۱۰ تا ۴۰ متری زیر تهران تونل هایی با قطر ۳.۷ متر بوجود آمده تا روان آب و آب های بارشی یا سیلابی تهران را به پایین دست پایتخت ببرد.
پوش پارس با تاکید بر این که شرایط تهران از نظر پیشرفت و تکمیل پروژه مدیریت آب های سطحی خوب بوده اما تا رسیدن به افق برنامه که تکمیل شبکه ۶۹۷ کیلومتری است راه باقی مانده و نیازمند توجه مسؤلان هستیم، اظهار نمود: سال جاری در مجموعه شرکت خاکریز آب، توسعه شبکه مطابق با طرح جامع مدیریت آب های سطحی پیگیری می شود که در نظر داریم از آبان ماه سالجاری تا مردادماه سال آینده ۱۵ کیلومتر به شبکه اصلی اضافه نماییم.
پایش تمام طول مسیر حرکت آب در کانال های شهری
وی در مورد پایش ۵۳۰ کیلومتر شبکه آب های سطحی اظهار داشت: دقت داشته باشید که تمام طول مسیر حرکت آب در کانال های شهری مورد پایش و مانیتورینگ قرار می گیرد و با استفاده از "دبی سنج" میزان بارش و میزان ورودی آب و ارتفاع آن در کانال ها به صورت هوشمند رصد شده و ضمن تحلیل و پایش داده ها نسبت به افزایش سطح آب و همینطور بروز حوادث احتمالی تصمیم گیری می شود.
پایش و مانیتورینگ سیلاب در تهران از آذر ماه
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان این که در آذرماه سال جاری فاز ۱ پایش و مانیتورینگ سیلاب در تهران را راه اندازی می نماییم، افزود: می توانستیم دستگاه های آب سنج و باران سنج ها را با قیمت زیاد از خارج کشور تهیه نماییم، اما از سال قبل با شرکت های دانش بنیان وارد مذاکره شدیم تا با اتکاء به دانش داخلی و با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا بتوانیم این دستگاه ها را در داخل کشور ساخته و استفاده نماییم.
وی با بیان این که شبکه مدیریت سیلاب تهران مطابق سند بالادستی منطبق با مدل برگشت سیلاب ۵۰ ساله طراحی شده اظهار داشت: گاها مردم از خود می پرسند که چرا در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به دنبال بارندگی های شدید و با وجود اتفاقاتی که در گلستان، شیراز و غیره رخ داد، تهران گرفتار سیلاب نشد و این سوال شهروندان همان خدا قوت برای ما است و همین که تهران به مانند شیراز، لرستان و غیره نشد نشان داده است که کار درست در وقت درست انجام شده است.
شناسایی ۴۷ گلوگاه سیلابی در تهران
پوش پارس با بیان این که طرح جامع مدیریت سیلاب در سال ۱۳۹۲ به روزرسانی شد و بعنوان نقشه راه توسعه در دستور کار قرار گرفت، اظهار نمود: یکی از اقدامات شهرداری تهران در سال های اخیر انجام مطالعات برای شناسایی گلوگاه سیلاب بود بگونه ای که ما در مطالعاتمان متوجه شدیم که تهران ۴۷ نقطه دارد که در مواقع وقوع سیلاب پتانسیل وقوع حادثه را دارد که به آن گلوگاه سیلابی گفتیم.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان این که گلوگاه سیلابی در سه مدل پرخطر و بحرانی، خطرناک و کم خطر دسته بندی شدند، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران سال جاری رفع گلوگاه های پرخطر و بحرانی را در دستور کار قرار داد که تابحال ۶۵ درصد این گلوگاه های پرخطر رفع خطر شدند که می توان به همان کانالی اشاره نمود که سیلاب را وارد مترو کرد یا در ضلع جنوب غربی میدان صادقیه پل تقدیری را اصلاح کردیم و متخصصان و کارگران خاکریز آب گاها به صورت ۲۴ ساعته مشغول رفع خطر گلوگاه های بحرانی بودند.
بزرگترین تونل مدیریت سیلاب کشور به طول ۴۲۰۰ متر در تهران
وی با بیان این که در زیر تهران بزرگترین تونل مدیریت سیلاب کشور به طول ۴۲۰۰ متر با قطر ۳.۷ متر وجود دارد، اظهار نمود: در زیر بزرگراه فتح کارگران مشغول کار هستند که امیدواریم تابستان سال آینده کل تونل بزرگراه فتح را بتوانیم افتتاح نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب