گزارش كونفه؛

رسوب موتورسیكلت های فرسوده در ریه های شهر

رسوب موتورسیكلت های فرسوده در ریه های شهر

کونفه: هزاران موتور فرسوده که سال هاست در پارکینگ های پلیس رسوب کرده بودند، در میانه اختلاف نظر مسئولان از ماه گذشته اجازه ترخیص گرفته اند در صورتیکه با این تصمیم حجم زیادی آلاینده وارد هوا می شود.



خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: حدود ۳ سال پیش بود که در سی و ششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا درباره وضعیت موتورسیکلت های رسوبی بحث و بررسی صورت گرفت و دبیر وقت کار گروه ملی کاهش آلودگی هوا، اظهار نمود: در امتداد اجرای ماده ۱۱ بخشنامه ماده دو قانون «هوای پاک» کمیته تخصصی اسقاط در دبیر خانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شده و در گام نخست، ستاد اجرائی فرمان امام که صاحب موتورسیکلت های رسوبی و بلا صاحب است، قرار شده نسبت به اسقاط ۲۵ هزار دستگاه موتور رسوبی تا آخر سال جاری اقدام نماید.

مالک موتورسیکلت های رسوبی کیست؟
اگر موتورهای رسوبی اسقاط نشوند، یا به شکل قطعات یدکی وارد بازار می شوند و یا باردیگر پلاک شده و به چرخه مصرف بازمی گردند اما در همین جلسه در مورد مالکیت ستاد اجرائی فرمان امام در مورد موتورسیکلت های رسوبی اختلاف نظر وجود داشت. وحید حسینی دبیر وقت این کارگروه اظهار داشت: از آنجائیکه ستاد اجرای فرمان امام موتورسیکلت های رسوبی را به مزایده می گذارد و می فروشد، مالک این موتورها بشمار می رود. چون تقریباً هیچ گاه هیچیک از مالکان موتورسیکلت های رسوبی برای دریافت وجه موتور مراجعه نمی کنند. و اگر موتورهای رسوبی اسقاط نشوند، یا به شکل قطعات یدکی وارد بازار می شوند و یا باردیگر پلاک شده و به چرخه مصرف بازمی گردند و این روال به این معنا است که موتورسیکلت کاربراتوری که با مشقات فراوان مجوز منع شماره گذاری آن گرفته شده حالا دست دوم آن وارد بازار شود.
ترخیص، چاره ای خطرناک برای سلامت مردم
با این وجود اسقاط موتورسیکلت های رسوبی بی نتیجه باقی ماند تا اینکه اواسط آبان ماه امسال، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از طرح ترخیص ۸۳۰ هزار موتورسیکلت های رسوبی آگاهی داد و با اشاره به اینکه این اقدام گامی در امتداد خدمات دهی به مردم، احقاق حقوق آنان و توسعه سرمایه اجتماعی است، توضیح داد: از ۹۸/۱۲/۲۹ به قبل، موتورسیکلت های رسوبی (از سال ۹۰ تا ۹۸) که در پارکینگ ها هستند با رفع موانع و ایجاد شرایطی خاص ترخیص می شوند. طرحی که از نظر مسعود تجریشی معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست اقدامی بسیار خطرناک برای سلامت مردم عنوان شده است. و وی اعلام نموده است، این سازمان تقریباً تمام مسیرها را در ارتباط با این مساله را تا سال قبل رفته اما نتیجه نگرفته، ناامید شده و مساله را رها کرده است.


رسوبی ها «بیش آلاینده» هستند
موتورسیکلت های فرسوده از عمده ترین منابع انتشار آلاینده ها هستند و مطابق آمار سیاهه انتشار شهر تهران، سهم ۲۱.۳ درصدی از انتشار کل گازهای آلاینده را به خود اختصاص داده اند و همین طور ۱۰.۱ از سهم انتشار ذرات معلق در هوای تهران، مربوط به این وسیله نقلیه است، این حجم از آلایندگی نسبت به کارکرد موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری بالاست و بنابراین موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری بعنوان وسایل نقلیه «بیش آلاینده» محسوب می شوند. البته این حجم از آلایندگی بوسیله یک موتورسیکلت فرسوده کاربراتوری خارج می شود که آلایندگی اش معادل ۱۵ گرم بر هر کیلومتر است، در صورتیکه یک موتورسیکلت انژکتوری ۲.۷ گرم در هر کیلومتر آلایندگی تولید می کند.
هرچند ۹۰ درصد موتورسیکلت های کشور فرسوده و کاربراتوری هستند اما به علت خلاء قانونی برخورد با آنها ممکن نیست سید محمد مهدی میرزایی رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به سهم قابل توجه موتورسیکلت ها در تولید آلایندگی اظهار داشت: برمبنای آمار پلیس راهور در حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت های کشور فرسوده و کاربراتوری هستند اما ترخیص ۸۳۷ هزار موتورسیکلت رسوبی از پارکینگ های پلیس راهور به علت مشکلات بی شماری بوده که برای پلیس به وجود آورده بودند. و ما در زمینه مدیریت این موتورها گرفتار خلاء قانونی هستیم و پلیس با گذشت حدود ۹ سال دیگر قادر به نگه داری این موتورسیکلت ها نبود.
حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران چند روز پیش در واکنش به طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی پیشنهاد داده بود: مراکز معاینه فنی سیار در پارکینگ های محل ترخیص ایجاد شود، تا موتورسیکلت های ترخیصی حداقل از نظر آلایندگی مورد ارزیابی قرار بگیرند، این پیشنهاد البته از نظر حسین مقدم رئیس مرکز معاینه فنی شهر تهران مورد قبول نبوده و اعلام نموده است: ۹۵ درصد موتورسیکلت های ترخیصی آلاینده اند و معاینه فنی آنها راهکار قابل قبولی نیست.

۹۵ درصد موتورسیکلت های ترخیصی آلاینده اند و معاینه فنی آنها راهکار قابل قبولی نیست

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست هم پیشنهاد ایجاد معاینه فنی سیار در محل های ترخیص موتورسیکلت های رسوبی را در کنترل آلایندگی آنها مؤثر ندانسته و اظهار داشت: باتوجه به عدد و رقم قابل توجه این موتورسیکلت ها و پراکندگی شان در ۱۳۴۷ شهر کشور، تحقق این پیشنهاد به جهت اجرائی خیلی مشکل است، ضمن اینکه به دلیل انجام معاینات فنی موتورسیکلت در سطح کشور به صورت کامل و گسترده، زیرساخت های لازم در این خصوص نیز در تمامی مراکز معاینه فنی مهیا نیست. ضمن اینکه موتورسیکلت های رسوبی عمدتاً فرسوده می باشند و با مشکلات فنی و ایمنی مواجه اند، شاید از این منظر بتوان گفت، انجام معاینه فنی از جهت کنترل پارامترهای ایمنی خوبی است، اما باز هم قابلیت اجرائی داشته باشد.
بر اساس قانون، کالایی که اعمال قانون شده است و برای مدتی نزد دستگاه های دولتی می ماند و اگر احراز هویت نشود، مشمول «کالای بلا صاحب» شده و بدین ترتیب به ستاد اجرائی فرمان اجرائی اما م واگذار می شود تا برمبنای حکم حاکم شرع درباره آن تصمیم گیری شود، اما چون هم اکنون موتورسیکلت های رسوبی، در پارکینگ های پلیس مشمول کالاهای بلا صاحب می شوند، امکان اسقاط آنها بدون واگذاری به ستاد اجرائی فرمان امام مهیا نیست.
مسئولان محیط زیست معتقدند با این رویه در نهایت این موتورسیکلت ها باردیگر در قالب مزایده به فروش می رساند، و از چرخه حمل و نقل کشور خارج نمی شوند و باید به دنبال چاره دیگری بود. چونکه از نظر قانون هوای پاک موتورسیکلت های رسوبی که کاربراتوری و فرسوده می باشند، نباید وارد چرخه حمل و نقل شوند.


رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست با تکیه بر این موضوع، اظهار داشت: این موتورسیکلت ها یا باید به مراکز اسقاط واگذار شوند و یا برای برمبنای بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک به انجمن موتورسیکلت سازان واگذار شوند که به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی یک موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند. برای این راه هم یک تعریف قانونی وجود دارد، که مشمول «کالای متروکه» شده و در مجموعه «سازمان املاک تملیکی» وارد شوند.
واگذاری موتورسیکلت های رسوبی به سازمان املاک تملیکی بهترین راه برای سرعت بخشی به اسقاط است
میرزایی با اشاره به اینکه پیشنهاد سازمان محیط زیست هم بر همین مبنا بوده است، اظهار داشت: اگر موتورسیکلت های رسوبی بجای اینکه مشمول «کالای بلا صاحب» شوند، مشمول «کالای متروکه» قرار گیرند و قابلیت واگذاری به سازمان املاک تملیکی را پیدا کنند، قابلیت مدیریت از طرف دولت را دارند و این واگذاری بهترین راه است چونکه امکان انتقال آنها به انجمن اسقاط و یا موتورسیکلت سازان فراهم می شود و بدین سان می توان در صورت ادعای مالک هزینه اسقاط را به صاحب موتورسیکلت پرداخت کرد.
اکنون با گذشت یک ماه از آغاز اجرای این طرح، رئیس پلیس پایتخت اعلام نموده است که استقبال تهرانی ها که بیشترین سطح اشغال موتورسیکلت را از پارکینگ های پلیس به خود اختصاص داده اند از این طرح پایین بوده و تنها ۱۵۰۰ نفر برای بازپس گیری موتورسیکلت هایشان اقدام نموده اند. با این شرایط آخرین اولتیماتوم پلیس برای بازپس گیری موتورسیکلت ها از طرف مالکان رو به انتها است و باز هم باید منتظر ماند و دید که آیا چاره اسقاط برای عاقبت این مرکب های آلاینده از طرف مسئولان مورد توجه قرار می گیرد یا اینکه باید منتظر یک اقدام اولتیماتوم دیگر بود.


منبع:

1399/09/16
12:53:13
5.0 / 5
1140
تگهای خبر: آب , بازار , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
کونفه