یکی از عوامل مبتلاشدن به بیماری های خودایمنی در زنان

یکی از عوامل مبتلاشدن به بیماری های خودایمنی در زنان

کونفه: نتایج مطالعات جدید نشان داده است بانوانی که گرفتار یائسگی زود هنگام می شوند، بیشتر در معرض خطر مبتلاشدن به بیماریهای خودایمنی قرار دارند.


به گزارش کونفه به نقل از ایسنا، متخصصان در این مطالعات دریافتند خانمهایی که به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا هستند و قاعدگی آنها پیش از ۴۰ سالگی متوقف می شود، بیشتر در معرض مبتلا شدن به بیماری های خودایمنی مانند دیابت و لوپوس قرار دارند.
نارسایی زودرس تخمدان (POI) زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها در زنان زیر ۴۰ سال دیگر به درستی کار نمی کنند و تولید تخمک متوقف می شود. این وضعیت منجر به بی نظمی در قاعدگی و در نهایت توقف کامل آن می شود. هرچند این عارضه حدود ۱ درصد از زنان در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد اما شناخت این ارتباط و شدت اثرگذاری آن جهت بررسی های آینده حائز اهمیت می باشد.
مطالعات جدید نشان می دهند زنان دچار نارسایی زودرس تخمدان، دو تا سه برابر بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری های خودایمنی شدید مانند دیابت نوع ۱، پرکاری تیروئید، لوپوس و بیماری های التهابی روده هستند.
به گزارش یورونیوز، محققان معتقدند این یافته ها به صورت قابل توجهی فرضیه ها در رابطه با نقش بیماری های خودایمنی در بروز یائسگی زودهنگام را تقویت می کند.
این مطالعه که در نشریه «Human Reproduction» انتشار یافته است، بزرگترین پژوهش در زمینه بررسی ارتباط بین بیماری های خودایمنی و نارسایی زودرس تخمدان در زنان است.
متخصصان می گویند احیانا ارتباط بین این دو بیماری بیشتر از چیزی باشد که در این مطالعه نشان داده می شود، چونکه این مطالعه تنها به بررسی بیماری های خودایمنی تشخیص داده شده در مراکز تخصصی پرداخته است. در حالیکه بیماری های خفیف تری مانند بیماری سلیاک و کم کاری تیروئید معمولا در مراکز مراقبت های اولیه شناسایی می شوند و در این مطالعه به آنها پرداخته نشده است. این بدان مفهوم است که شیوع کلی بیماری های خودایمنی در زنان دچار نارسایی زودرس تخمدان احیانا بالاتر است.



منبع:

1403/07/07
09:13:18
5.0 / 5
163
تگهای خبر: بیمار , بیماری , تخصص , دیابت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
کونفه