تبلیغ با یک دست صدا ندارد

تبلیغ با یک دست صدا ندارد

کونفه: صنعت بیمه یکی از کلیدی ترین کارهای اقتصادی در هر کشوری محسوب می شود؛ صنعتی که با اطمینان خاطر دادن به افراد، می کوشد آنها دغدغه های کمتری داشته باشند و به رغم چالش های پیش رو، کسب وکارشان را گسترش دهند.




متاسفانه در کشور ما صنعت بیمه با جایگاه مطلوب خود فاصله بسیاری دارد. بعنوان مثال یکی از پارامترهای سنجش جایگاه بیمه در اقتصاد، وضعیت نفوذ آن در کشور است. ضریب نفود بیمه در حقیقت نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص ملی، تعریف می شود. عددی که در دنیا برای سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۲۳/۷ درصد بود، اما طبق آخرین آمار منتشرشده سال ۱۴۰۰ ضریب نفوذ بیمه در ایران، 2/7 درصد اعلام گردید. این در حالیست که در برنامه ششم توسعه کشور ضریب نفوذ بیمه ۷ درصد تعیین شده بود.
از مهم ترین دلیلهای ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور می توان به چند یاد شده کرد. نخست این که تعهدات بیمه ای فراوان و سنگینی بیش از اندازه کار شرکت های بیمه های بر دوششان قرار گرفته که تمرکز و توان آنها را برای تبلیغات و بازاریابی سلب کرده است. همین طور مبلغ حق بیمه پایین نسبت به ریسک پذیرفته شده در بازار رقابتی هم سبب فشار به این شرکتها شده و البته که ضعف در نشر فرهنگ بیمه و شناساندن مزایای آن، به اکوسیستم این صنعت لطمه زده است. و البته که یک اختلاف مهم هم با سایر کشورهای دنیا وجود دارد و آن عدم توسعه پوشش های مختلف بیمه های زندگی است. در این بین نباید از نداشتن ابتکار و نوآوری در صنعت بیمه هم چشم پوشید. در وضعیت فعلی، شرکت های بیمه در کنار واحدهای بازاریابی و توسعه محصول، نیازمند واحدی باهدف بازارسازی نیز هستند تا با ایجاد تغییرات بنیادین در روش های عرضه و حتی نیازسنجی محصولات، این صنعت بزرگ را بیش از پیش رشد دهند. توسعه بیمه در گرو تبلیغات
این موضوع را نباید از قلم انداخت که رشته های بیمه (اموال، اشخاص و مسئولیت) کالا نیستند که مشتری در همان زمان خریدش از آن استفاده نماید، بلکه خدماتی هستند که در طول و طی مدت بیمه نامه به او ارائه می شوند؛ به تعبیری کالایی غیرملموس هستند برای نیازهای آینده! این خاصیت سبب شده تا فروشندگان بیمه از اصطلاح «بیمه فروختنی است نه خریدنی» استفاده کنند. این جمله در لایه زیرین خود به این معنا است که توسعه و پیشرفت صنعت بیمه در گرو تبلیغات است.
اما باید توجه داشت که توسعه بیمه مسئولیتی جمعی است که شرکت های بیمه، بیمه مرکزی و سازمان های علمی و آموزشی مخصوصاً رسانه ملی باید در آن نقش فعال داشته باشند. این در حالیست که هر سال تنها ۰.۵ درصد از کل حجم فروش بیمه برای ترویج فرهنگ بیمه ای و بازاریابی هزینه می شود. بیشتر مردم بیمه را فقط در بیمه های درمانی، شخص ثالث یا بیمه تامین اجتماعی می شناسند و همچنان تاثیر و نقش آن در جامعه ناشناخته مانده است. طبیعتا تبلیغات یکپارچه توسط شرکت های بیمه و به ویژه بیمه مرکزی می تواند به مرور زمان مردم را نسبت به پدیده بیمه و منافع و مزایای آن آگاهی کامل داد. تحول در جامعه سنتی بیمه
برای سالهای متمادی شبکه فروش سنتی بیمه کشور مسیری یکنواخت را طی می کرد تا با ظهور استارتاپ ها و گسترش فناوری این صنعت متحول شد. امروز برای خرید بیمه نیازی به مراجعه حضوری به شرکت های مختلف بیمه و اختصاص زمان زیاد نیست و این مجموعه ها با نوآوری و استفاده از تکنولوژی های روز، به دنبال رفع نیازهای بیشتر مشتریان هستند. بعنوان مثال خدمات نوینی همچون پرداخت خسارت آنلاین خودرو و درمان را هم به محصولات خود اضافه کرده اند تا مشتریان در هنگام استفاده از بیمه، آرامش بیشتری داشته باشند.
ضمن این که با آسان شدن روند استعلام، خرید یا تمدید بیمه کار برای همه راحت شده است. مردم با آگاهی و شفافیت بیمه مورد نیازشان را تهیه می کنند. طبیعتا به هر میزان ارتباط شرکتها با خاصیت ها، خصوصیات اخلاقی و انتظارات مخاطبان نزدیک تر باشد، امکان موفقیت آنها در این حوزه بیشتر خواهد شد. تاثیر شگفتی ساز استارتاپ ها بر فرهنگ بیمه
این روزها شاهد تبلیغات گسترده و همه جانبه استارتاپ های بیمه ای هستیم. یکی از شرکت های پیشرو در این صنعت ازکی است. ازکی امکان خرید آگاهانه را با زبان ساده فرآهم کرده است و فرهنگ بیمه ای را گسترش می دهد.
تبلیغات شرکت ازکی محدود به معرفی این برند نمی گردد بلکه از کانال های مختلف خود برای آگاهی بخشیدن به مردم استفاده می نماید تا در آینده بیمه ای مطمئن برای رفع نیازهای خود داشته باشند. در حقیقت ازکی تلاش می کند تا با شناسایی و شناخت خواسته های مشتریان و نیازهایشان با آنها همسو شود.
ازکی از کانال های وبلاگ ازکی برای آگاهی بخشی استفاده می نماید و تابحال بیش از ۱۰۰۰ مقاله بیمه ای برای رشته های مختلف بیمه منتشر نموده است. ارزش این مطالب زمانی بیشتر مشخص می شود که بگوییم روزانه هزاران کاربر از سایت و مجله ازکی بازدید می کنند و پس از مطالعه مقاله های آموزشی این مجله، می توانند سوالات و نظرات خودرا پرسیده و پاسخ آنرا به سرعت دریافت نمایند.
ازکی مسیر فروش بیمه را برای نمایندگان و بازاریابان این صنعت هم هموار کرده است و مردم بیشتر با کلمه بیمه خو گرفته اند. بگفته رییس کل بیمه مرکزی کشور میزان استفاده از کلمه بیمه در میان مردم از ۰/۰۷ به ۲/۷ درصد بالا رفته است. با استناد به این جمله می توان نتیجه گرفت که استارت آپ های بیمه ای در ارتقای فرهنگ بیمه ای و بازنشر اطلاعات و دانش نقش پررنگی داشته اند.



منبع:

1400/10/05
23:23:29
5.0 / 5
636
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , بازار , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
کونفه