۳۶ هزار میلیارد سرمایه در یک سال دود شد!
کونفه: کدام صنعت پویایی را در دنیا می توان سراغ داشت که با وجود تحمیل سیاست ها و سرمایه گذاری های غیراقتصادی، بی ثباتی در سیاست ها و استراتژی ها، تحمیل نیروی انسانی مازاد،، افت شدید راندمان، نبود استقلال و بی ثباتی مدیریتی و سیستم قیمت گذاری دستوری محصولات بتواند کمر راست کند!؟ آیا درک این مساله برای سیاستگذاران کشور، امری دشوار به نظر می رسد!؟
به گزارش کونفه به نقل از خبر آنلاین، انتشار گزارش صورت های مالی ایران خودرو در هفته گذشته، حاشیه هایی به همراه داشت. با آنکه اعداد و ارقامی نجومی از زیانی که این شرکت و مجموعه های تابعه ساخته اند، تاسف و تاثر کارشناسان و افکار عمومی را برانگیخت، اما همچنان تعدادی از حسابرسان مالی با بررسی جزییات این صورت ها، عنوان کردند گزارش ها شفاف و واقعی نیست و زیان انباشته شده این شرکت خودروساز، بیشتر از این مقدار است!
جماران در خبری نوشت: صورت های مالی ایران خودرو، نشان میدهد این شرکت خودروساز در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۵۴ هزار و ۱۴ میلیارد و ۵۶۶ میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از ۳۵ درصد رشد و نسبت به سال ۱۴۰۰، هم رقمی معادل ۱۳۱ درصد رشد داشته و بر این اساس، این شرکت ۵۵۴ هزار و ۵۴۲ دستگاه در سال ۱۴۰۲ ساخته که به فروش ۲۵۴۰۱۴۶ میلیاردریالی منجر گردیده است. وضعیت تحقق اهداف توسعه ای و سود و زیان شرکت های تابعه و زیرمجموعه ایرانخودرو هم شرایط خوبی ندارد و اوضاع را بحرانی تر از گذشته نمایان می کند.
زیان ایران خودرو به ۳۶ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان رسید؟!
اما بررسی صورت مالی ایران خودرو نشان میدهد در سال ۱۴۰۲، با آنکه درآمدهای عملیاتی شرکت نسبت به سال قبل بالا رفته که می تواند ناشی از تامین مالی، افزایش فروش، تولید یا تغییرات نرخها باشد؛ همزمان با رشد درآمدها، زیان خالص و هزینه ها نیز بالا رفته است! مساله ای که متاثر از چالش در مدیریت هزینه ها، نحوه مدیریت دولتی و تا حدی در رابطه با قیمت گذاری دستوری برای فروش محصولات بوده و مرتبا حاشیه سود شرکت را کاهش داده است!
زیان خالص ایران خودرو نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۴ درصد بالا رفته و به رقم ۳۶ تریلیون و ۴۵۴ میلیارد و ۳۶ میلیون تومان رسیده است. در حقیقت ایران خودرو، سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، در زیان دهی رکوردهای سنگینی نسبت به سالهای قبل شکسته و حتی در مقایسه با به دو سال گذشته، زیان ۲۰۴ درصدی ثبت کرده است.
در واقع، رشد زیان خالص ایران خودرو از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، بصورت مداوم، افزایشی نگران کننده یافته که نشان میدهد اقدامات اصلاحی مناسبت در راستای افزایش راندمان و بهبود مدیریت مالی باید به فوریت در دستور کار این شرکت قرار گیرد.
همچنین ایران خودرو که در زمان برگزاری آخرین مجمع خود ۳۰۱ میلیاردو ۶۵۶ میلیون سهم داشته است، اما ۱۰۷ تریلیون و ۱۸۹ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان زیان میان سهامداران خود توزیع کرده است. این میزان نسبت به سال گذشته، ۸۳ درصد و نسبت به ۱۴۰۰بالغ بر۵۷۱ درصد رشد داشته است. در حقیقت زیانی که هر سهم نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرده ۱۵ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۰۶ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.
گفتنی است با آنکه این ارقام واقعیت های عملکرد شرکت ایران خودرو را نشان می دهد، اما در ایران برای سهامداران ارزش ذاتی در سهم های خودرویی، چندان تعیین کننده نیست؛ چونکه بطور کلی خودروسازها زیان انباشته دارند و بدین سبب تحلیل بنیادی آنها مبنای تصمیم خریداران سهام خودرو قرار می گیرد.
در عین حال بااینکه خرید و فروش سهام خودرو در ایران فقط برمبنای تحلیل تکنیکال و قیمت مبادلاتی روز سهام به انجام می رسد. با این وجود، چنین مساله ای هیچ گاه نمی تواند واقعیت ریسک های بالا و زیان انباشته شده آنرا جبران کند.
بر اساس گزارش جماران از صورت مالی ۱۴۰۲ ایران خودرو؛ جمع بدهی های ایرانخودرو نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳۸ درصد افزایش نشان میدهد و منفی بودن حقوق صاحبان سهام نشان میدهد بدهی های شرکت از دارایی های آن بیشتر است و ایران خودرو به شدت در وضعیت مالی ناپایدار قرار دارد. تراز نامه شرکت منفی است و کل بدهی ها از کل دارایی ها بیشتر است. در حقیقت این نسبت بدهی به دارایی، هشداری جدی نسبت به وضعیت شکننده توانایی ایران خودرو در پرداخت بدهی های خود است.
منبع: kunefe.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب